تاکسی الکترونیکی (e-Taxi)
دیاگرام عملکرد تاکسی الکترونیکی درعصري كه به آن ”عصر انفجار اطلاعات“ اطلاق مي‌گردد، فناوري اطلاعات و ارتباطات بعنوان ابزاري كارآمد براي متخصصين رشته هاي گوناگون، موجبات تسهيل و تسريع ارائه خدمات را فراهم نموده است. در همين راستا، مهندسين حمل و نقل نيز سعي بر آن داشته‌اند تا از فناوري اطلاعات بعنوان راهكاري مناسب درجهت از ميان برداشتن معضلات اساسي مديريت حمل و نقل بهره‌ جسته‌ و مشكلات آنرا به حداقل ممكن كاهش دهند. در سالهاي اخير و در جوامع پيشرفته، مهندسين حمل و نقل با كمك متخصصين رشته هاي مخابرات و ارتباطات، الكترونيك، كامپيوتر و ... و با بهره جوئي از امکاناتی که امروزه بعنوان ره آوردهای IT شناخته ميشوند، "سيستم‌هاي هوشمند حمل و نقل يا ITS "را بوجود آورده اند.
در همین راستا و با توجه به نیاز سیستم حمل و نقل کشور واحد پژوهش شرکت صنعت گستران عارف پس از ماهها تلاش مفتخر به معرفی سیستم تاکسی الکترونیکی می باشد.

نحوه عملکرد سیستم
در اين سيستم هر خودرو به يک دستگاه موبايل ديتا ترمينال (MDT) و يک دستگاه تاکسيمتر با اينترفيس GPS مجهز مي شود که با استفاده از ماهواره هاي GPS و بستر GPRS اطلاعات حرکتي خودرو (موقعيت و سرعت) به مرکز کنترل ارسال مي گردد. مرکز کنترل با آگاهی از وضعیت لحظه ای ناوگان امکان توزیع مناسب آنها را خواهد داشت. با استقرار این سیستم دیگر نیازی به بی سیم نخواهد بود چرا که هنگام درخواست سرویس از سوی مشتری با توجه به وضعیت جغرافیایی ناوگان، نزدیکترین تاکسی به محل مورد نظر ارسال می شود. پیغام رسانی در این سیستم مبتنی بر GPRS می باشد که هزینه آن بسیار ناچیز می باشد. در این سیستم امکان پرداخت الکترونيکي با کارتهاي مغناطيسي (کارت شتاب) و RFID وجود خواهد داشت که پس از تبادل اطلاعات با بانک از طريق GPRS داده هاي مربوط به تراکنش بانکي نيز به مرکز کنترل ارسال خواهند شد. مرکز کنترل نيز مجهز به مجموعه اي از سخت افزارها و نرم افزارها مي باشد.
عملکرد اجزای سیستم داخل خودرو
عملکرد اجزای سیستم داخل خودرو
  1. مبلغ کرايه توسط تاکسيمتر محاسبه مي شود و هنگام پياده شدن مسافر اين مبلغ از طريق پورت RS 232 به MDT ارسال مي شود.
  2. در صورتي که نوع پرداخت الکترونيک باشد ارتباط بين سيستم کارت خوان و بانک از طريق GPRS برقرار مي شود.
  3. در صورت انجام موفقيت آميز عمل پرداخت الکترونيک شماره تراکنش به MDT ارسال مي شود.
  4. رسيد پرداخت الکترونيک براي چاپ به تاکسيمتر ارسال مي شود.

مزایای سیستم برای راننده
  • قابليت Navigation به صورت برداري و امکان مسيريابي
  • قابليت پخش فايل هاي صوتي و تصويري
  • امکان ارسال و دریافت پیغام متنی (SMS)
  • امکان اخذ کرايه به صورت الکترونيکي
  • امکان استفاده از ساير خدمات بانکي نظير دريافت شارژ تلفن هاي اعتباري، پرداخت قبوض و ... در داخل خودرو
  • مديريت وجوه دريافتي با اخذ گزارش هاي متنوع
  • حل مشکل تهیه پول خرد

مزایای سیستم برای مسافران
  • سهولت ، تسریع و دقت در پرداخت هزینه تاکسی
  • عدم مواجه با نداشتن پول خرد جهت پرداخت هزینه تاکسی
  • نداشتن کنش های عصبی با راننده
  • دریافت رسید و اطلاع کامل از چگونگی محاسبه هزینه تاکسی
  • ایجاد امنیت مالی و روانی برای مسافران
  • کاهش مواجه با انتقال بیماری توسط اسکناس

مزایای سیستم برای سازمان
  • کنترل عملکرد ناوگان به صورت لحظه اي
  • امکان ارسال و دريافت پيغام متني بر روي بستر TCP/IP (با هزينه اي در حدود 3 ريال براي هر پيغام)
  • استفاده به عنوان جايگزين بيسيم با تکيه بر بستر پيغام رساني متني
  • آگاهي از وضعيت ناوگان از لحاظ سرويس دهي در هر لحظه (با استفاده از اطلاعات ارسالي تاکسيمتر)
  • آگاهي و کنترل وجوه دريافتي از مسافرين (مبلغ کرايه محاسبه شده ازطريق MDT به مرکز ارسال مي شود)
  • گزارش گيري و تحليل داده هاي جمع آوري شده در جهت تصميم گيري
  • امکان ارسال پيغام هاي تبليغاتي
  • افزايش سطح رضايتمندي مسافرين
  • جلوگیری از سوء استفاده های مالی احتمالی رانندگان
  • بالابردن فرهنگ عمومی پرداخت الکترونیک
  • امکان نظارت کامل بر میزان عملکرد راننده
  • امکان دریافت آمار کل جابجایی وسایل نقلیه تحت پوشش
  • ایجاد و زمینه سازی فرهنگی استفاده عمومی از کارت های هوشمند در ارائه خدمات شهری و سرویس های الکترونیکی
© 2008-2010, Aref Industry Extenders Co, Ltd.